Deze social media trends mag je niet negeren in 2021
Sociale media zijn de afgelopen decennia een belangrijk onderdeel van ons leven geworden. Wat begon als een platform om in contact te blijven met vrienden en familie, werd al snel een kanaal voor merken en bedrijven om in contact te komen met hun doelgroep.
Door deze groei zijn er in de loop der jaren talloze trends ontstaan op het gebied van sociale media, daarnaast komen er nog steeds nieuwe platforms bij. Door je direct aan te passen aan nieuwe en opkomende trends kun je onderscheiden van de concurrentie en er je voordeel meedoen.
De trends..
We hebben een lijst samengesteld met de belangrijkste trends op het gebied van sociale media voor 2021. Voor een betere betrokkenheid en online zichtbaarheid moet je op de hoogte zijn van de nieuwste trends.
Live video’s zijn populairder dan ooit
De meeste social media specialisten zeggen dat bedrijven en merken zich moeten focussen op videomarketing. Merken gebruiken steeds vaker live video’s om in contact te staan met hun klanten. Er bestaat dan ook geen twijfel dat live video’s op social media in 2021 verder in populariteit gaan toenemen. Momenteel worden live video’s uitgezonden op Twitter, Facebook, YouTube en Instagram.
Betrokkenheid verhogen met ephemeral content
Ephemeral content is vluchtige, vergankelijke content die meestal binnen 24 uur weer verdwijnt. Weet je dan nog niet precies wat dat is of is dit compleet nieuw voor je? Denk dan maar eens aan de Instagram Stories. Instagram Stories was in eerste instantie een kopie van de populaire Snapchat-functie, echter heeft Instagram deze functie verder uitgebreid met o.a. stickers en filters. Verhalen zijn leuk, boeiend en houden mensen letterlijk scherp! Merken experimenteren veel met de verhalen functie om hun klanten een kijkje in hun wereld te geven en/of door albums te creëren.
Hoewel afbeeldingen en video’s en tekstuele content iedereen blijven informeren over nieuwe productlanceringen en aanbiedingen, is de verhalen functie ook bedoeld om persoonlijker en informeler te zijn. Daarom kunnen klanten de komende tijd nog meer merkbetrokkenheid verwachten met het uitrollen van quizzen, achter de schermen, rondleidingen op de werkplek, kennismakingen en andere vormen van content die hen zal helpen om een merk nog beter te leren kennen.
Groeiende vraag naar sociale media-chatbotcommunicatie
Als het gaat om de communicatie met de klantenservice van een merk, wil eigenlijk niemand zijn tijd verspillen aan generieke computergestuurde communicatie. Dit is precies de gedachte die bij mensen op kan komen als ze iets over chatbots horen.
Gelukkig zijn chatbots in 2021 niet bedoeld om de tijd van mensen te verspillen, maar juist om sneller met oplossingen te komen. De vervelende chatbot zal verdwijnen door de komst van de AI chatbot. De AI chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die aan de hand van een zelflerend vermogen (artificial intelligence) gesprekken voert met bezoekers. Deze chatbot zal je vragen nog beter begrijpen en binnen enkele seconden met de beste oplossingen komen.
Wat levert dat op? Veel merken hebben niet de mogelijkheid om hun klanten 24 uur per dag, 7 dagen per week ondersteuning te bieden. En als een klant vastloopt bij een bestelling of als men een vraag heeft op een website, waar op dat moment geen werknemer beschikbaar is, dan kan dat erg frustrerend zijn. Met AI chatbots, die zijn geïntegreerd in sociale media, wordt de afhankelijkheid van mensen minder en krijgen klanten op elk moment van de dag antwoord op hun vragen.
Het is vooral zowel bedrijven als klanten een geweldige oplossing, want het draagt niet alleen bij aan een betere onderlinge relatie, klanten worden ook beter geholpen en dat kan positieve invloed hebben op je omzet.
Meer merken zullen AR- en VR-technologie omarmen
Met Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) willen merken hun klanten een geweldige gebruikerservaring bieden. Bij AR maakt men gebruik van echte beelden en worden deze samengevoegd met graphics en/of animaties. Bij VR is er geen visuele informatie meer van de echte omgeving, omdat de bril je ogen volledig omsluit, waardoor het lijkt als je in een andere realiteit bent beland.
Veel e-commercebedrijven hebben zich aangepast aan AR-aangedreven winkelen, waardoor gebruikers producten kunnen uitproberen voordat ze overgaan tot aankoop. Dit zal consumenten helpen om weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Een goed voorbeeld is het projecteren van een televisie op je muur door middel van een applicatie, maar dit zal zich ook gaan door vertalen naar social media.
Grote spelers in de VR-wereld stellen VR-mogelijkheden beschikbaar tegen een betaalbare prijs, zodat de technologie nog sneller omarmt gaat worden. Daar speelt Facebook op in met het VR-netwerk Facebook Horizon. Met Horizon creëer je je eigen wereld, kun je games maken en met vrienden socializen.
Er zijn nog veel verbeteringen nodig in de VR- en AR-wereld, zodat het ook op social media als marketinginstrument kan worden ingezet, maar belangrijker nog: de mensen zijn er al klaar voor. Hopelijk zullen VR- en AR-technologie in de toekomst volledig mainstream worden en de gebruikerservaring vele malen verbeteren.
Merken blijven investeren in influencer marketing
De afgelopen jaren domineerde Influencer marketing op social media en dat zal in 2021 niet anders zijn. Echter gaat de manier waarop influencers en merken samenwerken wel veranderen, onder meer door de nieuwe Mediawet en veranderende verwachtingen.
De nieuwe mediawet heeft gevolgen voor social media kanalen, bijvoorbeeld als het gaat om het herkenbaar maken van reclame, productplaatsing en sponsoring. Bij een betaalde samenwerking moet het altijd duidelijk zijn dat er sprake is van reclame. Dit brengt extra kosten met zich mee en ook zijn mensen zich eerder bewust dat het reclame is.
Daarnaast zetten merken in op een langere samenwerking en op micro-influencers om inclusiviteit en transparantie in hun marketinginspanningen te brengen. De voorkeur gaat bovendien uit naar een overeenkomst waarbij een influencer meerdere posts plaats in plaats van een enkele post. Daarnaast wordt er van influencers verwacht dat ze meer doen dan alleen een foto plaats van het product, bijvoorbeeld het creëren van lange content, instructievideo’s, demo’s, reviews en fotoverhalen.
Groei van sociale media groepen
Ook de groei van sociale media groepen zal in 2021 toenemen. Merken proberen in te spelen op de behoefte van de klant en aan hun verwachten te voldoen, daarom voegen ze klanten toe aan sociale groepen waar ze nauw met elkaar kunnen communiceren over gemeenschappelijke interesses, zoals producten en diensten. Deze forums zijn erg handig om feedback en suggesties van klanten te verkrijgen, discussies te voeren, klachten op te lossen en gepersonaliseerde content te delen waar klanten dol op zullen zijn. Merken en bedrijven kunnen deze exclusieve sociale groepen ook gebruiken om feedback te krijgen over nieuwe producten voordat ze deze lanceren.
Het einde van de Instagram likes
Geen enkel merk of bedrijf is een vreemde op het gebied van ‘likes’ op sociale media, maar het lijkt erop dat social media kanalen dit steeds minder belangrijk maken. Dat heeft uiteraard een reden, want onderzoeken tonen aan dat (de hunkering naar) likes een slechte invloed heeft op ons. Om die reden is Instagram een experiment gestart. Ze tonen geen specifieke aantallen meer en bovendien kan alleen diegene die het plaatst de likes zien.
Hoewel het nog niet wereldwijd is uitgerold als een officiële update, lijkt het erop dat het experiment geslaagd is. De geruchten gaan dat ook andere social media kanalen overwegen om likes minder belangrijk te maken. Dit betekent dat marketingprofessionals zich moeten gaan focussen op kwalitatieve content om de betrokkenheid te vergroten.
Lokale targeting wordt steeds belangrijker
Net als lokale SEO, komt lokale targeting in 2021 steeds vaker voor en dat zal ook de komende jaren blijven. Lokale merken vinden een manier om in contact te komen met hun beoogde klanten door hun posts en verhalen op sociale media te geotaggen. Met de toenemende online concurrentie is het moeilijk voor kleine bedrijven om te concurreren met grote merken, vooral als ze beginnen, waardoor ze zich soms beter op de lokale doelgroep kunnen richten.
Met Instagram kunnen mensen al naar posts en verhalen in hun omgeving zoeken, waardoor lokale merken beter vindbaar zijn. Bovendien stellen Facebook-, Twitter- en Instagram bedrijven in staat om via hun IP-adressen doelgroepen van een specifieke plaats te bereiken.
Video content blijft bloeien
Video’s zijn misschien wel de meest boeiende vorm van content op dit moment. Merken verkiezen video content steeds vaker boven geschreven content en afbeeldingen. Video’s kunnen snel de aandacht van gebruikers trekken en ervoor zorgen dat ze aan het scherm blijven hangen.
Na het enorme succes van de op video gebaseerde app, Tiktok, heeft Instagram onlangs ook een soortgelijke functie op zijn platform geïntroduceerd, genaamd “Reels”, waarmee gebruikers korte video’s kunnen opnemen en delen. Het zal niet langs duren voordat ook andere social media kanalen vergelijkbare functies introduceren voor het maken van video content.
Dit waren de social media trends die in 2021 een grote impact zullen hebben op zowel gebruikers als merken. Mis je nog een trends in dit overzicht? Laat het ons weten in de reacties hieronder, we zijn benieuwd!
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!